ارزیابی انواع طرح‌های گرافیکی دو بعدی و سه بعدی توسط کارشناسی رسمی دادگستری گرافیک

ارزیابی انواع طرح‌های گرافیکی دو بعدی و سه بعدی توسط کارشناسی رسمی دادگستری گرافیکطرح دو بعدی و سه بعدی  که در بنرها، پوسترها،  موشن گرفیک ها و غیره کاربرد دارد، طبق خواسته سفارش دهندگان توسط‌ شرکت مربوطه طراحی می شوند. اما ممکن است در کیفیت طرح، تعیین ارزش بها و امتیازات استاندارد اختلاف پیش آید در یادداشت پیش رو به کمک کارشناس رسمی دادگستری گرافیک به بررسی مسائل فوق خواهیم پرداخت.

هنر‌گرافیک دو و یا سه بعدی، شاخه ای از هنر گرافیک است. با گرافیک دو بعدی اکثریت ما آشنایی داریم. تصاویر و عکس هایی که روزانه بسیاری از آنان را می بینیم؛ لوگوتایپ، بنرها، صفحات مجلات و کتاب ها، موشن‌گرافیک‌های تبلیغاتی، پوسترها و غیره نمونه‌هایی از آن هستند که هرکدام به اقتضای خود به میانجی نرم‌افزارهای مربوطه مانند: فوتوشاپ، ایلاستریتور، افترافکتس، ایندیزاین و غیره که هرکدام کار ویژه‌های خاص خود را دارند، خلق می‌شوند.

تصاویر دو بعدی گاه بصورت پیکسلی طراحی می‌گردند و گاه در بستر وکتور -که بر پایه‌ی محاسبات ریاضی‌ِ نرم‌افزار است- طرح‌ریزی می‌شوند.

اما گرافیک های سه بعدی در واقع به نمایش گذاشتن تصویر سه بعدی اشیاء در فضایی دو بعدی است. این فضاهای دوبعدی نمایشگر‌ رایانه، تلفن همراه، تلویزیون و... است. در‌گرافیک های سه بعدی به طراحی مربوطه حجم و پرسپکتیو داده می شود و به کمک تاکتیک رد یابی اشعه ای در‌جسم، ایجاد سایه کنند. طراحی سه‌بعدی امروزه در حوزه‌ها و صنایع مختلفی به منظور کاهش وقت و هزینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صنعت سینما با استفاده از مدل‌های سه‌بعدی تصاویر و جلوه‌های ویژه‌ای را خلق می‌کنند که آفرینش آنها در واقعیت یا غیرممکن است و یا هزینه‌های گزافی را متوجه سرمایه‌گذاران فیلم می‌کند. در معماری هم از مدل‌های سه‌بعدی به عنوان پیش‌نمایش طرح و دیزاین داخلی مورد نظر استفاده می‌کنند و نقص های موجود را قبل از اجرای نهایی برطرف می‌کنند. انیمیشن‌ها نیز نمونه ای از همین گرافیک‌های سه بعدی هستند.

با گسترش صنعت این نوع طراحی و استفاده روز افزون آن در برنامه های تبلیغاتی، رسانه ای، استفاده در تابلوهای تبلیغاتی و... شرکت هایی‌ با این تخصص فعالیت می‌کنند. شرکت هایی که با قبول سفارش در زمینه گرافیک های دو و سه بعدی طراحی هایی را انجام می‌دهد که به دلیل تاثیر امپراطوری رسانه ای بر تمامی وجه زندگی معاصر، زندگی ما را در برگرفته‌‌است.

سفارش دهنده با مراجعه به شرکت و عقد قرار داد طرح مورد نظر را سفارش می‌دهد. قرار داد نوشته شده باید شامل تمامی شروط ضمن عقد، شرایط طرح خواسته شده، زمان تحویل طرح، دستمزد توافق شده و... باشد. شرایطی که باید به تایید طرفین توافق کننده رسیده باشد.

اما زمانی که اختلافی بر سر عدم اجرای شروط ضمن عقد به وجود می آید و حل اختلاف به مرجع قضایی کشیده می شود، با توجه به کثرت و گستردگی علوم و عدم علم قاضی در تمامی گرایش های علمی دادگاه نمی توانند در تمامی مسائل با اتکا بر علم و نظر قاضی اظهار نظر کنند و مجبور به استفاده از نظر کارشناس هستند.

از آنجایی که طبق قانون آیین دادرسی مدنی تمامی امور به درخواست یک طرف دعوی می‌تواند به کارشناس رسمی دادگستری گرافیک سپرده شود و مدتی که کارشناس میتواند نظرش را اعلام کند، مشخص شود. به طور کلی درتمامی امور حقوقی میتوان از کارشناس استفاده کرد. دادسرا به صرف اعتراض یکی از طرفین دعوا طرح شکایت، موضوع مورد بحث را به کارشناس دادگستری گرافیک ارجاع می‌دهد. کارشناس رسمی دادگستری گرافیک شخصی است که دارای صلاحیت در رشته مربوط به موضوع بوده و از بین افراد متخصص و مورد تایید انتخاب می شود.

کارشناسان رسمی دادگستری گرافیک متخصص موضوع به تعیین خسارت طرح و گرافیک، تعیین دستمزد، ارزیابی امتیاز طرح های تبلیغاتی، تعیین خسارت، تعیین ارزش بها، تطبیق و تشخیص تصویر خواسته شده و طرح ارائه شده، ارزیابی برند و امتیاز طبق استانداردهای طرح و غیره بعد از بررسی های نهایی، پاسخ کارشناس به تحقیقات انجام شده داده می شود.

معمولا در ساخت بسیاری از طرح‌ها مانند لوگو‌ها استاندارد‌هایی می‌توان در نظر گرفت. و یا در کار‌های گرافیکی سه بعدی با توجه به نوع و حجم کار و همچنین قراردادی که بین طرفین منعقد شده است رعایت بسیاری از اصول الزامی است. به همین دلیل کارشناس گرافیک عمدتا در خصوص اجرای صحیح طرح‌ها و یا مطابقت آن با اصول موجود در قرارداد اظهار نظر می‌کند.

در طرح‌های سه بعدی به طور کلی چند اصل به عنوان اصول و مبانی طراحی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. تعادل، توزان و کنتراست، فضای موجود در طرح، نقطه‌ها و خطوط، رنگ‌ها مورد استفاده در طرح، مقیاس‌ها و چیدمان طرح، ارتباط طرح با ایده اصلی که تحت عناوینی چون مفهوم دیداری شناخته می‌شود، تایپوگرافی و هندسه و شکل نقطه‌ها و خطوط نیز قاعدتا در ارزیابی‌ از طرح گرافیکی مورد توجه هستند.

معمولا در بسیاری از طرح‌های گرافیکی هزینه‌ و وقت زیادی صرف انجام کار می‌شود اما در مواردی کارفرما و یا شرکت و فرد سفارش پذیر در معرض اتهاماتی قرار می‌گیرند که پایبندی به قرارداد‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد در این موارد می‌توان به کارشناسان گرافیک ما رجوع کرد تا نسبت به طرح‌های انجام شده اظهار نظر نمایند.