تعیین ارزش آثار گرافیکی توسط کارشناس رسمی دادگستری طراحی و گرافیک

در تعیین ارزش آثار گرافیکی توسط کارشناس رسمی دادگستری طراحی و گرافیک باید دانست که قیمت گذاری این آثار زمانی شروع می شود که طرح گرافیکی اماده است که به نمایش گذاشته شود. خلق یه طرح گرافیکی زاییده خلاقیت ذهنی خود فرد است. که ممکن است تجارت شخصی و فنی خود را در آن پیاده کند. اما باید دانست که ارزش گذاری این آثار تحت تاثیر محیط اجتماعی و جهان واقعی است. علاوه بر این نوع چاپ این آثار گرافیکی که توسط کارشناس رسمی دادگستری چاپ و چاپخانه ارزیابی می‌شود نیز اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
کارشناس در بررسی های خود پی میبرد که ارزش گذاری آثار گرافیکی بستگی زیادی به شخص پدید آورنده، شهرت و مهارت او در این حرفه و میزان جایگاه چشم گیر این اثر در بین ما بقی آثار گرافیکی دارد. از جایی که این آثار بستگی زیادی به تراوش ذهنی و خلاقیت های پدیدآورنده آن دارد، تفکر واگرا و همگرای خالق این اثر میتواتد بر ارزش گذاری آن نقش مستقیم داشته باشه. او باید به خلاقیت های ذهنی خود صورت بندی تازه دهد و فرم و محتوای تازه ببخشد. هرچه تقاضا برای اثری گرافیکی بیشتر باشد به طبع میزان ارزش گذاری آن نیز افزایش خواهد یافت. اما در هر بازاری معیارهایی برای خرید و فروش و ارزش گذاری اثار وجود دارد. این بازار است که این معیارها را تعیین میکنند نه خالق اثر. با توجه به اینکه این اثر گرافیکی در گالری ها به فروش میرسند یا توسط سایت های انلاین و یا حراجی ها و کلکسیون‌دارها قیمت‌های آنان متغایر است.

در تعیین ارزش آثار گرافیکی باید دانست که از طریق چه طرح های بصری و ارتباطی، تایپوگرافی‌ها، روش ها و تکنیک‌های صفحه آرایی‌ها استفاده شده است. همچنین اینکه این آثار در چه بخش‌هایی مورد استقاده قرار بگیرد در ارزش گذاری آن نقش دارد. مثلا این آثار گرافیکی در نشریات و روزنامه ها، در تبلیغات بیلبورد ها و یا چاپ پوسترها و یا از همه مهمتر در طرح تبلیغلتی روی بسته یندی محصولات مورد استفاده قرار میگرید و ایا از ترکیب بندی مناسب و متنوعی برخوردارند هست یا خیر همگی از مواردی است که در تعیین ارزش آثار گرافیکی موثر است.

در ارزیابی آثار گرافیکی با توجه به اینکه این هنر ترکیبی از تصویر سازی، عکاسی، طراحی حروف و چاپ است باید دانست که اگر هر کدام از این بخش ها در کیفیت بالاتر برخوردار باشند و اطلاعات و یا تبلیغات را به شکل بهتری به نمایش بگذارند بر ارزش این طرح افزوده می‌شود. بخصوص آنکه طراح گرافیکی این روزها بخشی از سینما را در برگرفته است بر ارزیابی اثار گرافیکی نقش مثبتی گذاشته است و همکاری خالقان این طرح‌ها با گالری‌ها و بنگاهای هنری روز به روز د حال افزایش است. با این حال باید دانست شرایط و ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در استقبال و ارزش گذاری این آثار نقش موثری دارد.

در برآورد ارزش آثار گرافیکی باید دانست که جذابیت اولیه و آن کشش اولیه‌ای که مخاطب را درگیر کنید و پیگیری او را به دنبال داشته باشد در ارتباط گیری و در نهایت ارزش گذاری آن موثر است. مورد دیگر استفاده از فناوری‌ها و نرم افزار های پیش رفته است. هرچه استفاده از فناوری های به روزتر بیشتر باشد در ارزیابی‌ها و ظرافت‌های این طرح های گرافیکی اثر خواهد گذاشت.
هرچند در برآورد ارزش آثار گرافیکی مواردی مانند اندازه طرح، موضوع طراحی شده، تنوع رنگی، زمان و دقتی که صرف خلق آن شده و مواردی از این قبیل که مربوط به شکل فیزیکی است بی اهمیت نیستند. اینکه این آثار برای چه بخشی طراحی شده باشد(تبلیغات، پوستر و یا سینما و طرح های تزئینی) موثر است و همچنین اینکه این طرح از چه طریقی به فروش برسد و مسئله مهم آنکه خریدارانی که سبک کار شما را میپسندند پیدا کنید و با آنان همکاری داشته باشید.

با توجه به رشد روز افزون اهمیت این طرح ها در زندگی روزمره نقش آن روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاع بیشتر از کارشناس رسمی دادگستری طراحی و گرافیک استفاده کنید.